23948sdkhjf

Konsumenter kräver mer premium

De svenska livsmedelsföretagen ökade sin försäljning av premiumprodukter med 70 procent under 2016. Samtidigt som de billigare produktkategorierna backade.
Företagens försäljning av premiumprodukter ökade med netto med 70 procent, medan basprisprodukter minskade med 16 procent och lågprisprodukter med 15 procent. Det framgår av branschorganisationens konjunkturbrev för mars som publiceras i dag.

En gång om året frågar Livsmedelsföretagen sina medlemmar om de underliggande konsumenttrender som påverkar deras produktion. Svaren i trendrapporten stämmer väl överens med den bilden; för fjärde året i rad kan de summeras som att premiumprodukternas popularitet ökar.
”Generellt märks en förstärkning av den sedan fyra år tillbaka inslagna vägen mot mer av kvalitet och upplevelse i konsumenternas inköpsbeteende, med det gemensamt att priset spelar en mindre roll och kvalitet och funktion en större”, skriver de i konjunkturbrevet.

Den största trendvinnaren i år är produkter med svenskt ursprung, som lyfts fram av hälften av de svarande företagen. Hälsosamma alternativ och emv-produkter kom god tvåa och trea.
En bubblare är ”fritt-från”-produkter, som många lyfte fram som en viktig trend.
Ekologiskt och vegetariskt tar också mark. Ekologiska produkter ryms också under andra svarsalternativ i undersökningen, varför styrkan i dem inte ska underskattas, framhåller Livsmedelsföretagen.
Trots att premiumprodukterna ökar i försäljning och trendtemperatur, finns också en stark mottrend i lågprisprodukter. 15 procent av respondenterna har angett den kategorin som ”näst hetaste trend”.

Konjunkturmässigt avslutades 2016 svagt efter en starkare inledning, enligt Livsmedelsföretagen. Det mesta talar för att de svenska leverantörerna försvarade sin femtioprocentiga marknadsandel i svensk dagligvaruhandel, tack vare de rådande konsumenttrenderna och den svaga kronan.
Dagligvaruhandeln, som står för huvuddelen av de svenska livsmedelsproducenternas slutförsäljning, utvecklades dock svagt under året, med en volymtillväxt på 0,6 procent. Mest föll försäljningen under december, med hela 1,5 procent.
”Om hänsyn tas till den snabba befolkningstillväxten innebar 2016 minskade inköpsvolymer per capita. Det är något av en paradox att volymerna utvecklades svagt samtidigt som köpkraften och befolkningstillväxten aldrig tidigare varit större i Sverige. Möjligen har det att göra med en positionsförflyttning bland konsumenterna där kvalitet går före kvantitet”, skriver Livsmedelsföretagen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078