Fin ökning för nätmathandeln
Mer än dubbelt så många konsumenter e-handlade livsmedel i januari i år jämfört med samma månad i fjol, enligt ny konsumtionsrapport från Postnord.
Under januari e-handlade 67 procent av svenskarna och precis som tidigare toppades listan av mest e-handlade varor av mode, böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter.
- Januari ses som den fattigaste månaden på året, i och med att vi spenderat mycket inför jul och eventuell julledighet. Det är överlag en tuff månad för konsumenterna, men en mindre betydelsefull månad för e-handelsåret i stort. Vi tror på en starkare tillväxt framöver, och vår prognos är att e-handeln växer med 17 procent under 2017, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige i en kommentar.
Köpen via mobiltelefonen ökar och under årets första månad handlade 39 procent av e-handelskonsumenterna via sin mobiltelefon. Kvinnor handlar oftare med mobilen, särskilt i åldern 18 till 29 år, där nära 60 procent gjort minst ett köp med mobilen under månaden.