23948sdkhjf

Fin ökning för nätmathandeln

Mer än dubbelt så många konsumenter e-handlade livsmedel i januari i år jämfört med samma månad i fjol, enligt ny konsumtionsrapport från Postnord.
Livsmedelshandeln på nätet ökar och andelen som gör inköpen inom e-handeln har ökat från cirka 5 procent under januari 2016 till 11 procent januari 2017. Totalt ökade e-handelskonsumtionen med drygt 14 procent under januari, enligt Postnords första konsumtionsrapport e-barometern konsument. Rapporten visar också att kunderna i stor utsträckning får välja hur de vill att varorna ska levereras och vanligast var att hämta ut varorna via utlämningsställe vilket 64 procent av kunderna gjorde. 1 procent fick varan levererad till dörr, 5 procent levererad till hemmet under dagtid och 2 procent till hemmet under kvällstid.

Under januari e-handlade 67 procent av svenskarna och precis som tidigare toppades listan av mest e-handlade varor av mode, böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter.

- Januari ses som den fattigaste månaden på året, i och med att vi spenderat mycket inför jul och eventuell julledighet. Det är överlag en tuff månad för konsumenterna, men en mindre betydelsefull månad för e-handelsåret i stort. Vi tror på en starkare tillväxt framöver, och vår prognos är att e-handeln växer med 17 procent under 2017, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige i en kommentar.

Köpen via mobiltelefonen ökar och under årets första månad handlade 39 procent av e-handelskonsumenterna via sin mobiltelefon. Kvinnor handlar oftare med mobilen, särskilt i åldern 18 till 29 år, där nära 60 procent gjort minst ett köp med mobilen under månaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062