Ledare: Tre nycklar till att lyckas även i morgon
Några saker vet vi, som att köpa mat online kommer att varvas med besök i nischbutikerna och den lokala butiken. För vissa handlar det om bekvämlighet, för andra om tid och för en tredje grupp handlar det om att man tycker att det är tråkigt att handla mat. Prenumerationer på hushållsartiklar som toalettpapper, konserver, tandkräm och liknande kommer att öka. Allt det där vet vi.
För att behålla taget om kunden bör framtidens butik ha klurat ut några viktiga detaljer. En av dem är distributionen. ”The last mile” som det heter på amerikanska, alltså den sista kilometern in i kundens kylskåp. Här har lanthandeln i Stavsjö en utmärkt idé – leverans till kylskåp i den gemensamma föreningslokalen. Liksom brevlådor som flyttades ner i trapphusen kan det bli en väldigt lönsam affär att ställa kylar med kodlås i hyreshus och bostadsrättsföreningar.
Den andra detaljen är det viktiga ordet är transparens som hänger ihop med ordet varför. För kunden blir företagets värdegrund allt viktigare. Varför ska jag vara kund hos dig? Är du ett schysst företag både lokalt och globalt? Kan jag som kund följa produktens väg från odlingen ändra fram till tillagningen?
Till sist, den tredje viktiga detaljen handlar om befogenhet. Ge medarbetarna det. I en visionär och framåtblickande butik kan alla medarbetare svara på frågan om varför kunden ska vara kund just hos dig. De har fått förutsättningar att lösa kundens problem utan att ständigt fråga dig som chef eller hänvisa till policyer och var de lätt kan få fram information om en produkts resa från jord till bord.
Maya Saksi
Chefredaktör