23948sdkhjf

Alkoholfri öl ökar mest i butik

Alkoholfri öl var den varugrupp som ökade mest under 2016. Det visar GfK:s nya Key Performance Indicator (KPI)-rapport, som marknadsundersökningsinstutet gör på uppdrag av DLF.
Den alkoholfria ölen ökade sin penetration med 63,7 procent under året och frekvensen, hur ofta konsumenterna köper varugruppen, med 37,7 procent. Andra produkter som ökade mycket under året var ölkorv, solprodukter och sportdryck.

De varugrupper som flest hushåll köper är matfett (98,2), matbröd (97,9) och mjölk (97,6). De som handlas oftast (frekvens) är frukt och grönt (74,4), mjölk (51,2) och matbröd (39,5).

Bland kedjorna har ica högst penetration. 94,9 procent av hushållen handlade någon gång under året i en Icabutik, en ökning med 0,5 procentenheter. Ica har också den högsta frekvensen med 57,4.

Coop minskade sin penetration med 2,1 procentenheter till 75,7. Den största ökningen av penetration stod Bergendahls för.

Netto ökade sin penetration med 2,1 procentenheter, fler hushåll handlar där, men inte lika ofta; frekvensen minskade med 10,2 procent till 16,7.

Största varukorgen har kunderna hos Bergendahls butiker, som handlade för 311:61 kronor per tillfälle. De minsta inköpen görs hos Netto, där varukorgen per inköp kostade 165:90 kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062