Fler vill minska matsvinnet
Fortfarande slänger nära häften av svenskarna lika mycket mat som för ett år sedan, enligt en färsk undersökning signerad pr-byrån Prat pr. 63 procent av svenskarna vill ha hjälp med att minska matsvinnet.
Undersökningen visade också att 32 procent köper bara det som man tänker äta upp och var femte svensk köper mindre förpackningar för att minska matsvinnet. Men många efterfrågar vägledning och information kring matsvinnet.
– Vår undersökning visar att många konsumenter tycker att de vet för lite om hur de ska göra, vad som är rätt och fel när det gäller livsmedel, vanor och ansvar. Och man efterlyser riktlinjer och guidning från landets myndigheter inom livsmedel, och från livsmedelshandel, säger Gabriella Finnborg, vd på pr-byrån Prat pr.
Undersökningen visade också att var tredje svensk har förtroende för svensk livsmedelsindustri och fler litar mer på att svenska livsmedelsföretag har korrekta innehållsförteckningar, ursprungsmärkningar och rimliga mängder salt i sina produkter. Samtidigt tror många att uppgifter om besprutning, tillsatser, transfetter, färgämnen och sockermängder mörkas. Högt på listan av vad svenska livsmedelskonsumenter tycker är viktigt hamnar rena och äkta råvaror, ursprungsmärkning och gärna lokalproducerat.
Resultaten i undersökningen visar att det finns utmaningar när det gäller minskat matsvinn och för att konsumenternas förtroende för svenska och importerade livsmedel ska höjas. Undersökningen är baserad på 1011 intervjuer med män och kvinnor äldre än 18 år i början av februari 2017.