Fortsatt god tillväxt för nätmat
Tillväxten inom mat tar e-handeln till nästa nivå, enligt en e-handlare i Postnords e-barometerns årsrapport och kvartal 4 2016.
För e-handeln generellt blir bekvämlighetsaspekten allt påtagligare och transparensen allt viktigare.
I barometern fanns ett runda bords-samtal där Babyshops Linn Tagesson deltog och hon siar att tillväxten för mat kommer ta e-handeln till nästa nivå:
– När folk börjar handla så svåra produkter som mat på nätet kommer det att stärka e-handeln i stort. E-handelns barnsjukdomar, som krånglig logistik, dåliga betalsystem och svårnavigerade nätbutiker, håller på att försvinna. I dag överlever inte butiker där det är svårt att handla. Allt handlar om att förenkla köpupplevelsen.
I e-barometern konstateras att 2016 var ett riktigt bra tillväxtår för e-handeln generellt och börjar ta en betydande andel av tillväxten för hela detaljhandeln. Tillväxten beskrivs som särskilt stark inom segment som möbler och livsmedel. Konsumenterna kommer att flytta en större andel av sin konsumtion till nätet som vinner terräng på de fysiska butikerna. I rapporten skriver Postnord att ”tappet för de fysiska butikerna sker över hela spannet. Såväl butiker i stadscentrum som stormarknader och köpcentrum förlorar andelar till e-handeln”.