23948sdkhjf

Fortsatt god tillväxt för nätmat

Tillväxten inom mat tar e-handeln till nästa nivå, enligt en e-handlare i Postnords e-barometerns årsrapport och kvartal 4 2016.
Livsmedelshandel hade en tillväxt om 23 procent under fjärde kvartalet och mer optimistiska 30 procent för helåret vilket Fri Köpenskap tidigare skrivit med anledning av D-food index som även statistiken för nätmathandeln i e-barometern bygger på. I rapporten konstaterar dock Postnord att den digitala livsmedelshandeln är en ung bransch på nätet och när man nu samlat sig och alla de största aktörerna e-handelssatsar kan tillväxten ta fart på allvar. Särskilt då det endast är bara en bråkdel av den totala dagligvaruhandeln som sker på nätet. Typisk kund i matnäthandeln är inte oväntat småbarnsförälder och 7 procent av e-handelskunderna har e-handlat livsmedel. Mat landar på plats åtta på tio i topp av de mest näthandalde varorna, långt efter kläder och böcker/media som sedan länge toppar listan.

För e-handeln generellt blir bekvämlighetsaspekten allt påtagligare och transparensen allt viktigare.

I barometern fanns ett runda bords-samtal där Babyshops Linn Tagesson deltog och hon siar att tillväxten för mat kommer ta e-handeln till nästa nivå:
– När folk börjar handla så svåra produkter som mat på nätet kommer det att stärka e-handeln i stort. E-handelns barnsjukdomar, som krånglig logistik, dåliga betalsystem och svårnavigerade nätbutiker, håller på att försvinna. I dag överlever inte butiker där det är svårt att handla. Allt handlar om att förenkla köpupplevelsen.

I e-barometern konstateras att 2016 var ett riktigt bra tillväxtår för e-handeln generellt och börjar ta en betydande andel av tillväxten för hela detaljhandeln. Tillväxten beskrivs som särskilt stark inom segment som möbler och livsmedel. Konsumenterna kommer att flytta en större andel av sin konsumtion till nätet som vinner terräng på de fysiska butikerna. I rapporten skriver Postnord att ”tappet för de fysiska butikerna sker över hela spannet. Såväl butiker i stadscentrum som stormarknader och köpcentrum förlorar andelar till e-handeln”.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095