Ledare: Är du kaypoh?
Det som jag länge funderat på är hur lite det refereras till andra trendkänsliga branscher som kan ge input. Några av dem som fungerar som barometrar för tendenser i omvärlden är de designinriktade. Mode, inredning, formgivning och musik. Ett exempel är Li Edelkoort, trendgurun som reser över hela världen och samlar in sociokulturella trender och som med tiden har blivit allt mer politisk i sina budskap. Hennes seminarier spänner för var gång över allt vidare fält. I sin Trendtablet skriver hon bland annat om nya kylskåp från Japan som låter grönsakerna få en ”askungesömn” för att hålla sig så fräscha så länge som möjligt innan det är dags att konsumera dem. Mitsubishi utvecklar LED-belysning för grönsakerna i kylskåpet för att uppnå samma sak.
I Filippinerna levererar ett bageri gratis bakelser i sex år, ett löfte bageriet gav om rätt kandidat vann valet. Nu strömmar kunderna till för att smaka på gratisproverna och bageriet har ökat omsättningen flera gånger om.
Det är kanske inte västerut vi ska vända blicken. Om du är riktigt kaypoh, så vänder du blicken åt ett annat håll än konkurrenterna. Om du inte vet vad Kaypoh betyder, så kan jag avslöja att det är indonesisk slang.
Hänger du på samma platser som morgondagens konsumenter eller sitter ni i konferensrummet och affärsutvecklar under interna strategidagar?
Ärligt talat, hur många använder sig av Youtube Trends Dashboard eller Buzzfeed för att trendspana? Youtube är fullt av amatörkockar som sprider recept och matlagningslösningar. Som den koreanska mormodern som bruten engelska visar hur man gör bibimbap. En personlig favorit är Kickstarter där man ser innovativa matrelaterade projekt över hela världen. Det är inte de enskilda projekten i sig som är intressanta, utan vad de hoppfulla entreprenörerna riktar in sig på. Foodweb, Gluten Free Food truck och WindBrrly som kyler maten extra snabbt eller sockerfritt proteingodis. Sedan har vi all statistik som man kan använda sig av på Google, Pinterest och Twitter. Men statistiken tar vi en annan gång, när branschen är lite mer nyfiken, eller kaypoh.
MAYA SAKSI
Chefredaktör