Cloetta köper Candyking
Så sent som i november förra året köpte Dani Evanoff Candyking och nu säljs bolaget vidare till Cloetta.
– Förvärvet av Candyking kommer att avsevärt stärka Cloettas position i Danmark, Norge och Storbritannien. Vi vill utveckla Candykings varumärke och produkterbjudandeFörvärvet stärker också vår position inom natursnacks med varumärket Parrots. Därtill finns betydande kostnadssynergier som gör förvärvet attraktivt” säger Danko Maras, CFO och avgående t.f. vd i Cloetta.
Företaget är också ute efter betydande synergier som gradvis ska realiseras under de tre kommande åren. Synergierna skapas inom administration, inköp, logistik, försäljning och genom insourcing av produktion.
Dani Evanoff startade företaget Godisprinsen som 2008 köptes av Candyking. Efter det var han i flera år aktiv i Candykings koncernledning, innan han gick vidare och startade egna koncept inom snabbrörliga konsumentvaror. I juni i år fick dåvarande vd:n Fredrik von Oehlrich lämna sitt uppdrag och Evanoff kallades in för att få fart på lönsamheten och tillväxten. I november köpte han genom ett nytt bolag företaget och har efter ett knappt kvartal sålt bolaget vidare.
Affären är villkorad av godkännande under Candykings obligationslån, vilket förväntas i slutet av januari 2017. Fram till dess fortsätter även diskussionerna och arbetet avseende bolagets långsiktiga finansiering med bolagets obligationsinnehavare, skriver Candyking i ett pressmeddelande.
Den initiala köpeskillingen uppgår till 325 miljoner kronor på kassa- och skuldfri basis med en möjlig tilläggsköpeskilling om maximalt 225 miljoner kronor baserat på utfallet av Cloettas och Candykings sammantagna försäljningsvolym inom lösviktsgodis och lösviktsnaturgodis i Norden, Storbritannien och Polen under 2018.