Ökad framtidstro i februari– men fortsatt pessimistiskt
Framtidstron beskrivs generellt som svag men tongångarna är mindre pessimistiska inom dagligvaruhandeln än inom sällanköpsvaruhandeln, enligt Handelsbarometern från Svensk Handel.
Den så kallade Framtidsindikatorn, som gäller både dagligvaru- och sällanköpsvaruhandeln, ligger kvar på minus och landar på 97,5 i februari månads mätning. Försäljningsförväntningarna ökade med 4,7 enheter i februari till 102,1 och lönsamhetsförväntningarna ökade med 4,0 enheter till 96,4 i februari. Förväntningarna på antalet anställda ökade under månaden med 2,0 enheter.
Månadens fråga handlade om e-handeln; dels om handlarna tror på tillväxt men också hur stor del segmentet väntas utgöra av deras verksamheter 2025. En majoritet av handlarna tror att e-handeln kommer att utgöra över 20 procent av branschens totala försäljning och en fjärdedel bedömer att e-handeln kommer att uppgå till mer än 30 procent. E-handels andel av den totala handelskaka uppgick till cirka 8 procent i fjol. Digitaliseringen ställer dock krav på ny kompetens och 40 procent av handlarna inom dagligvaruhandeln tycker sig se ett ökat kompetensbehov.