Svag tillväxt för dagligvaruhandeln
Korrigerat för prisändringar ökade försäljningsvolymen förra året med 1,1 procent. HUI spår en starkare tillväxt under 2017 och tror att dagligvaruhandelns försäljning ökar med 3 procent nästa år och baserar sin bedömning på den växande befolkningen samt fortsatta prishöjningar på livsmedel om kronan fortsatt står svag mot euron.
Helårsförsäljningen var 325 miljarder kronor, en ökning med 163 miljoner kronor.
- 2016 blev ett svagare år för dagligvaruhandeln både vad gäller försäljningsutveckling och antalet anställda. Låg inflation är en förklaring och en annan kan vara konkurrensen från restaurangbranschen, säger Karin Brynell vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Nätförsäljningen av mat ökade med 23 procent under 2016 och står i dag för cirka 2 procent av dagligvaruhandelns försäljning. I rapporten Multichannel consumer, som ges ut av DLF och Movement Consulting, har dagligvaruhandeln en kanalandel runt 58 procent som förväntas minska till cirka 56 procent 2020. Det är främst restaurangerna som ökar sin andel på dagligvaruhandelns bekostnad. Befolkningstillväxten sker framförallt genom invandring och deras köpvanor kan förändra dagens dagligvarulandskap.