23948sdkhjf

Uppåt för mathandel på nätet

Livsmedelsförsäljningen ökade med 23 procent under fjärde kvartalet i fjol. Middagslösningarna tappar dock fart, enligt D-food Index från Svensk Digital Handel.
Livsmedelsförsäljningen steg med 23 procent på nätet under fjolårets fjärde kvartal, enligt D-food Index från Svensk Digital Handel. Tillväxten för middagslösningarna ökade med 4 procent under kvartalet jämfört med året innan och försäljningen av lösplock inom näthandeln ökade med 39 procent under kvartal fyra 2016.

– Tillväxten under det fjärde kvartalet var splittrad. Middagslösningarna uppvisade en av de lägsta tillväxttakterna vi har uppmätt i D-food Index, samtidigt som lösplocket gick fortsatt starkt. Det är fortfarande för tidigt att dra några definitiva slutsatser av detta. Det kommer att bli mycket intressant att följa hur marknaden formas under 2017, säger Jonas Ogvall vd för Svensk Digital Handel i en kommentar.

Helåret 2016 ökade försäljningen av livsmedel med 30 procent. I rapporten konstaterar Svensk Digital Handel att prognosen om 38 procent på helåret inte uppnåddes främst på grund av svagare tillväxt än väntat för middagslösningar. En årlig tillväxttakt på 30 procent är dock bland de starkare i e-handeln.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063