23948sdkhjf

Orkla i linje med förväntningarna

Industrikoncernens resultat före skatt ökade med drygt 40 procent för fjärde kvartalet.
I Orkla Foods uppgick omsättningen till 4.186 miljoner norska kronor (3.822), en ökning om 10 procent. Försäljningen inom dagligvaruhandeln i Norge beskrivs dock som lite trögare under kvartalet och en tillbakagång som ska ses i ljuset av starka jämförelsesiffror för samma kvartal 2015. Utvidgade distributionsavtal med PepsiCo bidrog positivt och det gjorde även nya produkter som bland annat varumärket Toro i Norge och vegetariska färdigrätter på den svenska marknaden. Kostnadsbesparingar bidrog till resultatframgången.

I rapporten skriver koncernen att Orkla Confectionery & Snacks imponerar med ännu ett bra kvartal med ett förbättrat resultat. Omsättningen landade på 1.796 miljoner norska kronor (1.818 mill.) Avtalen om lösgodisförsäljning i Norge och med PepsiCo för försäljning av Lay’s produkter i Norge, Sverige och Finland bidrog till försäljningsökning.

Totalt landade resultatet före skatt i Orkla-koncernen på 1.344 miljoner norska kronor under fjärde kvartalet vilket är en är en ökning med 42 procent. För årets om helhet uppgick omsättningen till 37.758 miljoner norska kronor, en ökning med 14 procent. Rörelseresultatet ökade med 19 procent 2016 till 4.298 miljoner norska kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062