Ica var även i fjol landets största annonsör även om koncernen, enligt Kantar Sifos mätning, minskade investeringarna något 2016. Totalt investerade livsmedelsjätten över 1,2 miljarder kronor 2016, minskningen var 1,1 procent mot 2015. Största kanalminskningen procentuellt sett var populärpress. Tvåa i mätningen, som gjorts sedan 1960, var Procter & Gamble som ökade investeringarna stort med 69 procent, från 590 miljoner 2015 till över 1 miljard 2016. Koncernen ökade investeringarna i TV och generellt ökade investeringarna i rörligt och digitalt som är fortsatt växande huvudmedier. På topplistan återfinns förutom nämnda koncerner även Kooperativa förbundet, Arla foods, Unilever, Willys och Citygross på listan.
Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, en ökning om 87 miljoner eller 10 procent jämfört med 2015.