PRO tillbakavisar City Gross kritik mot prisundersökning
City Gross anser att PRO:s matprisundersökning inte ger en trovärdig bild av prisläget då undersökningen innehåller för få varor och endast genomförs en gång per år. – Undersökningen är väl genomförd, anser Märtha Dahlberg, sakkunning inom konsumentpolitik.
– Det är tacksamt för medier att sprida vad som synes vara vederhäftig information om var man handlar mat billigast, men det gagnar varken svensken i gemen eller priskänsliga pensionärer att PRO år efter år agerar på ett sätt som riskerar att skapa en felaktig bild av prisbilden inom svensk dagligvaruhandel, säger Mikael Lagerwall, informationsansvarig på Bergendahls.
Men enligt PRO har organisationen både haft en dialog med Svensk Handel om antalet varor som undersöks och fått godkänt. Undersökningen är baserad på 50 matvaror varav 17 är ekologiska.
– Vi genomför den här matprisundersökningen en gång per år i 800 butiker och rapporterade från 719 av dem. Vi erbjuder butikschefer att se över korgen och att skriva under om de är nöjda efter att ha sett innehållet innan rapportören skickar sitt underlag till oss, vilket 88 procent av butikscheferna gjorde. Märtha Dahlberg, sakkunnig inom konsumentpolitik hos PRO.
– Vi är medvetna om att City Gross och Willys inte vill vara med i undersökningen. Undersökningen görs av ideella krafter och är i mina ögon väl genomförd, men väljer de att inte vara med så får vi respektera det. Detta är den enda undersökningen som genomförs av konsumenter, säger hon.
Vad är syftet med att att butikscheferna ska skriva under?
– Syftet är att de ska få möjlighet att se vad som finns i korgen.
Enligt Mikael Lagerwall har City Gross förståelse för allmänintresset och genomslaget i media, men anse att priserna inom dagligvaruhandeln förändras dagligen och trovärdiga matprisundersökningar förutsätter därmed genomsnitt av återkommande mätningar för att vara rättvisa.
Märtha Dahlberg, sakkunnig konsumentpolitik, PRO.