Ledare: Vem ska få betalt för plastpåsarna?
Det är bra. Myndighetens uppdrag är att ta fram förslag som ska minska förbrukningen av tunna plastbärkassar till högst 40 kassar per person och år till 2025. I dag antas förbrukningen av tunna plastbärkassar ligga på minst 80 stycken per person och år. Förbrukningen ska alltså minska med hälften. Samtidigt har Sverige ställt sig bakom ett globalt initiativ och i en förordning vill man att de som säljer eller delar ut plastkassar till kunder ska informera om hur plastkassarna påverkar miljön. Det är också bra.
I Storbritannien minskade användningen av tunna plastpåsar, så kallat single bag usage, med 85 procent under ett år när man införde en avgift på fem pence. Avgiften för 500 miljoner plastpåsar drog in cirka 25 miljoner pund. under det första halvåret.
Ett svenskt förslag för att få konsumenterna att ändra sitt beteende och återbruka mer, är att öka priset på plastkassar och att se till att kunderna återanvänder sina kassar i högre grad. Naturvårdsverket tillstår också att förslaget på ett lägsta pris om fem kronor genererar betydande intäkter för handeln, totalt 2,2 miljarder för tunna plastkassar.
Sedan tillkommer intäkter från tjocka plastkassar. 2,2 miljarder är ett rejält tillskott och många butiker kan öka sin vinst rejält kortsiktigt. Men låt oss titta på vinsten på längre sikt. Den kanske inte är direkt monetär, men i hållbarhetens tidevarv så borde en långsiktigt vinst tillkomma handeln om man använder pengarna till forskning som Konsumentföreningen Stockholm föreslår, eller för att satsa på att locka ungdomar och invandrare till handeln?
Forskning kring matsvinn, mat som medicin borde också vara intressant. 2,2 miljarder är mycket pengar.
Om inte ovanstående är ett intressant alternativ, förutsatt att det är en lägsta-avgift som klubbas igenom, så måste vi ställa oss frågan vad vinsten från plastpåsarna ska användas till. I Storbritannien finns en stark förväntan, i princip ett krav, om att vinsten från pengarna ska användas till välgörenhetsprojekt och de stora kedjorna redovisar också hur de har använt pengarna från ”the bag fee”.
I Sverige har vi dock ingen tradition med förväntan på välgörenhet av företag. Så om en avgift införs – hur ska intäkterna från plastkasseavgiften användas och vem ska få bestämma över dem?
MAYA SAKSI
Chefredaktör