Smartkassen lyfter Coops nätförsäljning
Coops onlineförsäljning av dagligvaror har ökat med 58 procent under årets första nio månader. Det är betydligt mer än nätmarknaden totalt, som ökade med 34 procent under samma period.
– Med Smartkassen har vi gjort det snabbare, enklare och mer hållbart att handla på nätet. Vi ser att det är en tjänst som våra kunder uppskattar och gör dem mer lojala, vilket i sin tur gör att vår tillväxt accelererar, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Online på Coop.
Enligt D-Food Index ökade mathandeln på nätet de tre första kvartalen totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent. För Coop ökade den totala nätförsäljningen under samma period totalt med 58 procent och lösplocket, där Smartkassen ingår, med 66 procent.
En annan förklaring är att Coops näthandel når mer än hälften av de svenska hushållen, vilket ger en konkurrensfördel.
– Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena, säger Fredrik Johanson.
I början av nästa år flyttar Coop sitt e-handelsnav i Mälardalen från Högdalen till en ny så kallad Dark Store i Kungens Kurva.