23948sdkhjf

Coop ökar på näthandeln

Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent. En av förklaringarna till tillväxten är den nya tjänsten Smartkassen, som snabbt blivit större än den traditionella matkassen och nu snart står för var femte köp.
Smartkassen anses av Coop vara en del av förklaringen till den starka utvecklingen. En annan är Coops breda distribution som når mer än hälften av de svenska hushållen med hemkörd mat.
- Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena. Med Smartkassen har vi dessutom breddat vårt kundunderlag genom att det blivit enklare att handla mat på nätet, säger Fredrik Johanson.

För att kunna möta kundernas efterfrågan kommer Coop i början av nästa år att flytta sitt e-handelsnav i Mälardalen från Högdalen till en helt ny så kallad Dark store i Kungens Kurva. Detta gör att kapaciteten för e-handeln kommer att tredubblas.

Smartkassen har utvecklats tillsammans med det unga teknikbolaget Gastrofy. Tjänsten gör det möjligt att välja bland 100-tals maträtter från Coops receptdatabas och anpassa dem efter antal portioner. Ingredienserna läggs sedan till i en smart inköpslista som minimerar svinn.

Den traditionella matkassen går att beställa på nätet och hämta i alla Coops butiker runt om i Sverige. Enligt Svensk Handels D-Food Index för årets tre första kvartal 2016 ökade mathandeln på nätet totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent. För Coop ökade den totala nätförsäljningen under samma period totalt med 58 procent och lösplocket, där Smartkassen ingår, med 66 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064