De blev årets julklapp
För tjugonionde året i rad har HUI Research korat årets Julklapp. Den här gången landar man i den digitala tidsåldern kombinerat med jakten på upplevelser.
Årets julklapp är VR-glasögonen.
− Även om VR-revolutionen inte är här fullt ut ännu är detta året då tekniken slog igenom, säger Lena Larsson, vd på HUI Research och fortsätter:
– Årets Julklapp 2016 är en symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden. Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar.
Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2016 är en omsättning på 77,7 miljarder kronor. Det är en ökning med 3,5 procent jämfört med december 2015.
Årets julklapp ska uppfylla ett eller flera kriterier:
Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.
Produkten skall representera den tid vi lever i.
Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.