95 procent förknippar julen med god mat
Lidl har tagit tempen på 20 800 julhandlande personer i 25 europeiska länder inklusive USA. På de flesta håll upplever mer än halva befolkningen julen som stressig och 95 procent av de tillfrågade anser julmaten som ett viktigt inslag.
– Eftersom Lidl är ett internationellt företag som verkar i många länder är vi nyfikna på hur kunderna runt om i världen faktiskt firar jul. Vad är viktigt för dem? Vad orsakar stress? Och i vilka delar av julfirandet önskar människor att de får mer stöd, säger Katarina Rosenqvist, hållbarhets- och kommunikationschef Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.
Det som framgår tydligast av undersökningen, oavsett var respondenterna bor, är att julen framförallt innebär att umgås med nära och kära, njuta av god mat och ge varandra julklappar. Att umgås med nära var viktigt för 92 procent av de tillfrågade medan julklappar var viktigt för 86 procent. Allra viktigast visade sig julmaten vara. Hela 95 procent tyckte att julmaten var ett viktigt inslag.
– Svenskarna förknippar julen allra mest med god mat, säger Katarina Rosenqvist.
Undersökningen gjordes i september och undersökningsgruppen var slumpmässigt utvalda personer mellan 18-65 år.
Julstressen skiljer sig en aning mellan länderna. I länder som Tyskland, Storbritannien, USA, Österrike och Irland ligger den upplevda stressnivån perioden innan jul på 55 procent. I Sverige ligger siffran på 61 procent men i sydöstra Europa upplever bara 28 procent att julen är stressig.