23948sdkhjf

Degenererade norska chips i hovrätten

"Potetgull" är från början ett varumärkesnamn, men har i Norge kommit att betyda "chips". Nu gör två snacksföretag upp i rätten om vem som ska få ha "potetgull" på sina chipspåsar.
Thermos, Topz och Nylon är exempel varumärkesnamn som blivit så förknippade med sin produkt att de betecknar alla vakuumflaskor, bomullspinnar och syntetfiber.

Nu gör två chipsföretag upp i norsk domstol om "potetgull". Företaget Maarud varumärkesregistrerade "potetgull" efter att ha använt det på sina potatischips i 80 år. Konkurrenten Orkla menar å sin sida att "potetgull" har blivit ett ord för all form av krispig potatis och numera tillhör alla.

Orkla fick delvis medhåll av tingsrätten som menar att Maaruds varumärkesregistrering var ogiltig, men vill ändå inte fastslå att Maaruds konkurrenter har rätt att använda ordet på sina produkter.

Tingsrätten slår fast att varumärket, liksom ovan nämnda exempel, har degenererats och blivit namnet på en produktgrupp. När folk säger "potetgull" kan de även mena andra chipsmärken eller pommes frites. Grammofon och Linoleum hör till andra varumärken som blivit degenererade och därför upphävts, enligt norska patentverket.

Maarud argumenterar att Orkla försöker ödelägga deras "starkaste och viktigaste" varumärke och överklagar därför tingsrättens dom.

TT

Fakta: Fler degenererade

Galon
Dynamit
Parkett
Ett degenererat varumärke är ett varumärke som hos allmänheten blivit synonymt med själva produkten och tappat sin status som eget varumärke.

Källa: Patent och registreringsverket

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094