Kungen över kolhydraterna
En yogabok, fyra nya restauranger och flera nya livsmedelsprodukter. Det är vad som står på agendan för Paolo Roberto under 2017. Ja, så fortsätter han att prata träning och laga mat i TV4 Nyhetsmorgon, skapa nya recept varje vecka och lite annat smått och gott. En tillvaro som kan låta minst sagt stökig för alla rutinknarkare.
– Jag blir inte stressad och det är nog för att jag gör en sak i taget. Jag har tunnelseende. Och jag ger mig aldrig. Har man lätt att knäcka ihop ska man inte vara företagare, säger Paolo Roberto.
Passionen för mat och träning har lett till att han ofta och gärna sticker ut hakan i debatten, inte minst när det gäller bantning. När han fick priset som Årets matinspiratör på Dagligvarugalan passade han på att hålla ett svavelosande tal om bantning.
– Folk fattar inte. De ägnar 95 procent av sitt liv till att bli av med fem procent av sin vikt. De tror att de ska gå ned i vikt av att inte äta kolhydrater men det stämmer inte, det visar forskningen. Det enda som händer är att de blir trötta och sura.
Bantningstrender som LCHF har påverkat dagligvarubranschen på många sätt och Paolo Roberto har sett ett tapp i pastaförsäljningen av sitt varumärke Paolos.
– Men den går upp nu igen. Vi har i dag 15 procent av marknaden på färsk pasta.
Under vecka fyra kommer en rad nya Paolos-produkter, bland annat en ekologisk pesto och gnocchi.
– Vi har märkt att allt fler kunder vänder på påsen för att kolla innehållet och vi har inga tillsatser och e-ämnen. Vi har rent mjöl i påsen. Vi har till exempel äkta parmesan i fyllningen, det tror jag vi är ensamma om. Och vår nya gnocchi är gjord på potatis och inte potatismjöl.
Engagemanget för mat har han med sig från barndomen.
– Det var annorlunda då, det var inte lika lätt att få tag på råvaror. Man fick anstränga sig, och det har präglat mig. Och vitlök ansågs mer eller mindre vara miljöförstöring. Mina kompisar ville inte åka bil med oss till träningen, ”vi vill inte åka vitlöksexpressen”.
Ett av hans mantran är att det är kring middagsbordet man blir en familj. En tanke som alltför sällan blir verklighet i svenska hem, med ett pussel av fritidsaktiviteter. Men Paolo lever som han lär.
– Det går inte varje dag men för det mesta. Att äta med barnen är en otroligt viktig grej, vad kan vara viktigare? Första frågan jag får när mina barn kommer hem till mig är: ”vad blir det för mat?”.
Svaret blir ofta nya experiment i den italienska köksskolan. Paolo lägger ut ett nytt recept varje vecka på webben och han är väldigt aktiv i sociala medier.
– Tyvärr har inte butikerna fattat värdet av sociala medier, de tänker fortfarande i annonsblad. Jag har 200 000 följare, 60 procent är kvinnor och folk är runt 40 år. Det är liksom spot-on på målgruppen. Din produkt är inte längre vad du säger att den är, den är vad andra säger att den är.
Christina Bild
christina.bild@fri-kopenskap.se
08-670 41 37
Om Paolo Roberto
Ålder: 47 år
Bakgrund: Före detta proffs-boxare och träningscoach. Kock, restauratör, kokboksförfattare och livsmedelsleverantör. Skådis och programledare.
Familj: Enzo, 12 år och Elisa, 9 år.
Aktuell: Utnämnd till Årets Matinspiratör på Dagligvarugalan. Under 2017 kommer boken ”Paolos yoga”, fyra nya Paolo’s-restauranger och en ny säsong som programledare av Farmen.
Bästa beslut: Finns inget speciellt, det är de små, dagliga besluten som gör skillnaden.
Sämsta beslut: Jag har gjort jättemånga usla beslut och en massa jävla dåliga affärer. Att misslyckas är inte en begravning.