23948sdkhjf

Var inte så bekväma – ge kunderna svenska äpplen

Kunderna efterfrågar mer svenska äpplen och betalar gärna extra för dem. Dessutom menar äppelodlarna själva att Sverige skulle kunna vara självförsörjande när det gäller äpplen. Så hur kommer det sig att bara 25 procent av de sålda äpplena är svenska?

En av de mest uppskattade frukterna i landet är äpplen och mer än en femtedel av svenskarna äter dem fler än fem gånger i veckan. De flesta anser att svenska äpplen är godast men bara en fjärdedel av alla äpplen som säljs i dagligvaruhandeln är svenska. Det visar siffror från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).


Så hur kommer det sig att det ter sig på det viset kan man ju undra? Det naturliga svaret man tänker sig är att det svenska klimatet inte tillåter en produktion som täcker efterfrågan. Men så är det inte alls, visar det sig.


Enligt professorn och äppelförädlaren Hilde Nybom på SLU skulle det svenska jordbruket kunna vara helt självförsörjande när det gäller äpplen mellan september och mars. Så varför får vi inte upp volymerna? Varför är fruktavdelningarna tomma på svenska äpplen under stora delar av året? Med dagens miljö- och hälsomedvetenhet känns det som en självklarhet att saker som går att odla i Sverige borde odlas i Sverige. Snarare som regel än undantag.


De utländska äpplen som hittas i butiken hamnar på en tredjeplats över de mest besprutade livsmedlen enligt en lista av världshälsoorganisationen WHO – och långa livsmedelstransporter gör som bekant sitt naturliga avtryck på miljön.


Det är säkert bekvämt och billigt att skriva långa årskontrakt med stora utländska leverantörer som kan erbjuda höga kvantiteter av äpplen året runt. Men glöm inte bort att hälso- och miljötrenderna växer sig starkare för var dag som går och att kunderna gärna betalar extra för svenskt. Det visar alla enkäter och undersökningar.


Här borde dagligvaruhandeln ta ett tydligare ansvar – för sin egen skull. Tänk på att konsumenterna hyllar miljöinitiativ och att ärlighet är varumärkesbyggande. Tala om för kunden vad de egentligen handlar och tryck på för svenskt så ska ni se att även dagens illojala kunder blir lite mer lojala.


Det visade Hemköp-handlaren Joakim Skotte tydligt när han placerade importerade vindruvor bland kemikalierna på städhyllan.


Det är orimligt att belasta både miljö och kundernas hälsa med produkter som vi kan producera bättre innanför landets gränser. Även om det kostar ett par kronor extra. Pris som bara är höga för att ingen vill ta det första steget som sätter produktionen i rullning och sänker priserna.


Med dagens medvetenhet bland kunderna kan det löna sig att vara först – och det borde göras på ett aggressivt sätt. Skippa de små och lama ”Svenska äpplen”-skyltarna och satsa på ordentlig kommunikation med informerande skyltar. Visa vad kunderna faktiskt köper så ska ni se att både fler svenska äpplen kommer att säljas och att kundlojaliteten blir högre.


Jag säger som den amerikanska författaren och konstnären Kurt Vonnegut:


”We have to continually be jumping off cliffs and developing our wings on the way down.”


PONTUS NYMAN


Reporter/redigerare


Fri Köpenskap

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.171