Ta hänsyn till hela kedjan!
Något som slår mig är att när politikerna diskuterar sin inställning till strategin är att det är de jämställer jordbruk med livsmedelsproduktion. Förvisso, all livsmedelsproduktion börjar med jordbruket, men innan maten når konsumenten så finns ett visst antal steg, allt från att förädla maten, köpa in varan och distribuera den.
När jag lyssnar på svaren jag får från politikerna verkar vissa av dem glömt bort dessa stationer i kedjan. När dagligvarumarknaden tas upp, är det svar jag får att ”konsumenttrycket pekar på mer lokalproducerad och ekologisk mat”. Jo, majoriteten av konsumenterna vill ha ekologisk mat, men majoriteten väljer ändå att handla det som är billigast, ekologiskt eller ej.
Att peka på konsumenterna och en generell trend är ett oförpliktigande icke-svar och visar att samma politiker som diskuterar Sveriges framtida livsmedelsindustri inte har intresse av eller koll på branschstrukturen med ”ett fåtal stora företag som står för huvuddelen av produktionen”. Det sistnämna är inte mina ord, de kommer ur Jordbruksverkets marknadsöversikt från 2012. Inte att förglömma när politikerna efterlyser en högre ”inhemsk produktion” är att 54 procent av företagen är utlandsägda och av de femton största livsmedelsföretagen med verksamhet i Sverige ingår de flesta i utlandsägda multinationella koncerner. Även ett fåtal stora kedjor står för en hög omsättning, de tre största kedjorna står för 90 procent av omsättningen.
Norden har den högsta marknadskoncentrationen av alla medlemsstater i EU. Samma förhållande gäller för grossistverksamheten. Inköpsstrukturen i dagens bransch innebär att stora volymer som ska tillhandahållas av producenten. Livsmedelsverket vill att maten ska vara säker och en mängd föreskrifter ska följas. Inte så lätt för en liten aktör med små resurser.
Så jag är verkligen nyfiken på hur regeringen och alliansen, efter att de har klubbat igenom en livsmedelsstrategi, ska få till en högre grad inhemsk produktion och mer lokalproducerad mat i butikerna utan att peta på dagens branschstruktur eller blanda sig i marknaden. Det tål att tänkas på, både av branschen och av politiker.
MAYA SAKSI
Chefredaktör