Låg tilltro till egna butiken i dagligvaruhandeln
Framtidstron för detaljhandeln sjönk bland landets handlare under november enligt HUI:s Handelsbarometer.
Majoriteten, 47,1 procent av handlarna, tror att detaljhandelsförsäljningen ska öka för branschen totalt och 34,7 procent tror på oförändrade siffror. När det gäller den egna butiken tror 32,6 procent på en ökad och 56,1 procent på oförändrad försäljning.
Totalt ökade försäljningsförväntningarna med 2,4 procentenheter till 109,1, förväntningarna på antal anställda minskade med 0,8 procentenheter till 99,3 (vilket ligger under det neutrala värdet 100) och lönsamhetsförväntningarna ökade med 5,6 procentenheter till 102,9.
– Som vanligt är handlarna mer optimistiska över situationen i den egna butiken än för handeln som helhet men gapet minskar och allt färre handlare tror att de kommer att öka mer än snittet, en mycket oroande utveckling, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Handelsbarometern tas fram månatligen av Svensk Handel i samarbete med HUI Research och baseras på en telefonundersökning med 200 butikschefer och butiksägare, varav 100 dagligvaruhandlare och 100 sällanköpshandlare. Undersökningen gäller hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna. Novembers underlag togs fram 1–10 november 2016.