Zlatans avskedsfilm inspirerade när Icabutik bytte handlare
Med en egenproducerad film kan en dagligvarubutik nå ut ordentligt. Den erfarenheten gjorde Ica Kvantum Hässleholm när de publicerade en avskedsfilm i samband med att butiken ska få ny ägare. Filmen har visade över 130 000 gånger på butikens Facebooksida.
- Konkurrens är bra, men det blir en turbulent tid i början med en tappad omsättning på 10-20 procent skulle jag tippa. Då är det inte lika roligt att köra hela vägen från hemmet i Ängelholm varje dag, säger Arne Henrysson till Lokaltidningen Hässleholm .
Enligt reglerna får vare sig han eller sonen Sebastian jobbar kvar efteråt. Det gav Sebastian, som sedan han tog studenten för ett år sedan arbetat med butikens marknadsföring via sociala medier, en idé. Tillsammans med 16-årige Teodor Andersson, som jobbat extra i butiken, och en kompis till Teodor, gjorde de en avskedsfilm.
- Jag fick idén till en avskedsfilm efter att ha sett Zlatans avsked från PSG, berättar Sebastian.
Filmen visar hur hur han och hans pappa går genom butiken och tar alla anställda i hand. Filmen som de fick spela in tidigt på morgonen innan butiken hade öppnat har nu visats 130 000 gånger.
Bytet av handlare genomförs i morgon, onsdag, den 1 juni.