Svenskt Växtskydd anmäler Coop till marknadsdomstolen
Coops reklamfilm för ekologisk odling är osaklig och bryter mot marknadsföringslagen. Det anser Svensk Växtskydd, som därför har anmält Coops marknadsföring till marknadsdomstolen.
Dessutom mäts bara halterna hos 12 olika växtskyddsmedel och ingen av de som används inom ekologisk odling. Resultatet var därför givet på förhand, menar Svensk Växtskydd.
Familjen uppmanas ändra flera vanor än bara vad de äter under de ”ekologiska veckorna”. Bland annat fick familjen inte använda nya kläder, handdukar och sängkläder. I reklamfilmen redovisas inte detta, utan all förändring av halter av ämnen hos familjen hänvisas till kosthållningen.
Svenskt växtskydd menar vidare att Coops påstående att ekologisk odling inte använder sig av kemiska bekämpningsmedel inte heller stämmer. Ekologisk odling använder många sorters växtskyddsmedel och dessa varierar mellan olika länder. Ämnena är tillåtna inom ekologisk odling för att de anses ”naturliga” eller bara är lätt modifierade, men deras ursprung har ingen koppling till vare sig säkerhet eller effektivitet, menar Svenskt Växtskydd. Godkännandeprocessen för dessa ämnen är därför också identisk med den för andra växtskyddsmedel.