23948sdkhjf

Svenskt Växtskydd anmäler Coop till marknadsdomstolen

Coops reklamfilm för ekologisk odling är osaklig och bryter mot marknadsföringslagen. Det anser Svensk Växtskydd, som därför har anmält Coops marknadsföring till marknadsdomstolen.
Svenskt växtskydd menar att Coops påståenden om ”ekoeffekten” hos den familj som filmen berättar om är oetisk och vilseleder kunderna med ovederhäftiga påståenden. Familjen uppmanades under den period som skildras ändra fler vanor än bara vad de skulle äta. Bland annat skulle de inte använda nya textilier. I filmen hänvisas alla förändringar av halter av ämnen hos familjen till kosthållningen. Det var osakligt, menar Svenskt Växtskydd.

Dessutom mäts bara halterna hos 12 olika växtskyddsmedel och ingen av de som används inom ekologisk odling. Resultatet var därför givet på förhand, menar Svensk Växtskydd.

Familjen uppmanas ändra flera vanor än bara vad de äter under de ”ekologiska veckorna”. Bland annat fick familjen inte använda nya kläder, handdukar och sängkläder. I reklamfilmen redovisas inte detta, utan all förändring av halter av ämnen hos familjen hänvisas till kosthållningen.

Svenskt växtskydd menar vidare att Coops påstående att ekologisk odling inte använder sig av kemiska bekämpningsmedel inte heller stämmer. Ekologisk odling använder många sorters växtskyddsmedel och dessa varierar mellan olika länder. Ämnena är tillåtna inom ekologisk odling för att de anses ”naturliga” eller bara är lätt modifierade, men deras ursprung har ingen koppling till vare sig säkerhet eller effektivitet, menar Svenskt Växtskydd. Godkännandeprocessen för dessa ämnen är därför också identisk med den för andra växtskyddsmedel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093