Hemglass ger sig in i slaget om e-handeln
Den kända glassbilstrudelutten har nog satt sina spår i många svenskars hjärtan. Nu tänker Hemglass utnyttja sitt breda distributionsnätverk för att konkurrera om e-handelskunderna.
– Glasskunderna börjar vänja sig vid hemkörda livsmedel från e-handlare och det behöver vi bejaka. Vår kärnaffär blir fortsatt genom försäljning vid glassbilen, men prognosen är att e-handeln står för tio procent av vår totala omsättning inom ett år, säger Mikael Sahlsten, vd på Hemglass, i ett pressmeddelande.
Efter flera år i livsmedelsjätten Nestlés regi väljer Hemglass att enbart fokusera på den svenska marknaden under den nya ägaren Varsego Sverige. Melodin kommer att vara kvar men sortimentet i bilarna att förändras.
– Med våra 300 glassbilar har vi Sveriges största distributionsnät för glass och djupfryst mat, vi finns på i stort sett varje gata i landet. Det vill vi använda för att erbjuda kunderna fler typer av frysprodukter och tjänster under säsongen, fortsätter Mikael Sahlsten.
Utöver glassar för människor lanserar Hemglass nu även tre smaker av glassar för familjens fyrbenta medlemmar, genom ett samarbete med hundglassmärket Hugo & Celine. Andra nyheter blir fryst pizza, kladdkaka, hamburgare och korv från Sibylla, samt möjligheten att byta ut kolsyrepatroner från Sodastream.