23948sdkhjf

Premium är den nya melodin

Konsumenterna väljer allt oftare kvalitet före pris. Premiumprodukterna bland livsmedlen är de som ökat snabbast de senaste tre åren.
I senaste konjunkturbrevet från Livsmedelsföretagen är det tydligt att det nu är premium som gäller för svenska konsumenter. Bransch- och arbetsgivareorganisationen Livsmedelsföretagens medlemsföretag driver också på utvecklingen. Enligt svaren på organisationens senaste enkät uppger nio av tio företag att de arbetar aktivt med att utveckla sitt premiumerbjudande.

Att välja kvalitet före pris är med andra ord inte längre ett storstadsfenomen bland Sveriges konsumenter. Ofta handlar det om att markera en lokal identitet, till exempel när det gäller hantverksöl, premiumchoklad och olika mejeriprodukter.

Konsumenterna tycks också förvänta sig en hög grad av förnyelse och innovationer av livsmedelsföretagen. Även här har företagen hakat på. Trenden är nu att närmare halva produktportföljen byts ut på fem år.

- Det är glädjande att just de segment som de svenska livsmedelsföretagen vill verka inom är de som växer snabbast. På så vis tar livsmedelsbranschen rygg på övrig framgångsrikt svensk tillverkningsindustri som en tydlig avsändare av högkvalitativa produkter, säger Carl Eckerdal, chefsekonomin på Livsmedelsföretagen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109