Coops nya kampanj: ”Äter barn vegetarisk mat?”
Det är under samma vinjett som tidigare; ”Nya vardagsmaten” som Coop nu släpper den nya reklamfilmen om en sundare kosthållning för miljö och hälsa.
I filmen får barn testa olika recept av favoriten ”köttfärssås och spaghetti”. Vad de inte vet om är att samtliga recept är vegetariska.
– Det här är ett nytt grepp för oss. Det var fantastiskt kul att filma och hänga med barnen. Samtidigt visste vi inte hur utkomsten skulle bli. Vi hade inget manus utan inväntade deras reaktioner. Jag är mycket nöjd med resultatet och älskar barnens spontana kommentarer när de inser att ”köttfärssåsen” är bönor, linser och grönsaker, säger Marie Wedin, Marknadschef på Coop, i ett pressmeddelande.
Fyra av tio barnfamiljer uppger att de vill äta mindre mindre kött men inga vegetariska rätter ligger enligt Coop på topp tio-listan när barnfamiljerna listar sina vardagsrätter. Filmen kommer att spridas i sociala medier under de kommande tre veckorna.
– Vi vill inspirera och hjälpa barnfamiljer att oftare prova att laga vegetariska rätter i vardagen. Vi vet att köttfärssås, köttbullar och korv ligger i topp hos barnfamiljerna. Det kan finnas en barriär att barn inte skulle gilla grönsaker och det vill vi motbevisa. Därför följer vi nu upp höstens initiativ med en film där barnen står i centrum, fortsätter Marie Wedin.