Ledare: Prispress mot botten
Är dagligvaruhandeln en bransch med omställningsproblem? Den frågan ligger i luften i dialogen mellan arbetsmarknadens parter. En sak kan vi konstatera: det pågår en prispress mot allt lägre marginaler. Det kan bli en mycket smärtsam process, skriver Fri Köpenskaps chefredaktör Göran Carstorp.
De veckor då vi i min familj tar oss samman och försöker göra en planering för måltiderna de närmaste dagarna, brukar vi kolla i appen för att se var vi får lägsta pris på de varor vi behöver.
Visst kan man som konsument gå in på butikernas hemsida och kolla. Men det är självklart mycket enklare att få informationen sammanställd i en överskådligt app. Därför är det inte konstigt att över 100 000 svenska konsumenter använder den här appen varje vecka.
Matpriskollens innehåll baseras på att gänget bakom appen varje vecka ställer samman de olika kedjornas erbjudanden inom olika kategorier. Det är ett digert arbete som utförs och har resulterat i en unik faktabas. Här finns uppgifter om såväl högsta som lägsta pris på olika varor, vilka varukategorier som har kampanjats mest, vilka varor som varit mest eftersökta av konsumenterna etc.
Det här är högintressant information för alla inom dagligvarubranschen. Fri Köpenskap inleder därför den här veckan ett samarbete med Matpriskollen. Som läsare av Fri Köpenskap kommer du framöver att kunna ta del av sammanställningar ur Matpriskollens databas.
Det här är en illustration till den process som hela detaljhandeln står mitt i. Pristransparensen är total och obeveklig. Företrädare för branschen har en längre tid framhållit hur utmanande utvecklingen är för alla som har sin försörjning här. Ingen handlare kan gömma sig längre för den nya konkurrenssituationen. Och det kommer inte bli lättare när e-handelsföretagen har utvecklat sin affär ytterligare och nya internationella aktörer träder in på den svenska dagligvarumarknaden.
Utvecklingen innebär sjunkande marginaler. Att öka volymen på försäljningen blir viktigare än tidigare – ett överlevnadsvillkor. En följd blir att små handlare får det allt tuffare – om de håller sig till standardsortiment och traditionella affärsmodeller.
Samtidigt finns även en motsatta trend hos konsumenterna. Drivkraften att skapa sin identitet genom sina konsumtionsval – och att påverka för att göra världen mer hållbar genom dessa - öppnar nya möjligheter för engagerade handlare som drivs av starka värderingar att hålla sig borta från lågpristräsket.
Så – är dagligvaruhandeln en bransch som står inför stora omställningsproblem eller inte? Det var en fråga som låg i luften på ett lunchseminarium som Handelsanställdas förbund höll i förra veckan. Handels ville visa att det inte finns några belägg för att detaljhandeln skulle vara en krisbransch, utan att branschen tvärtom klarar den pågående strukturomvandlingen alldeles utmärkt.
Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, framhöll motsatsen. Många handlare lever i dag under stark press- Små handlare slås ut på löpande band, andra klarar sig men tvingas till exempel göra om medarbetarnas arbetsscheman på ett sätt som långt ifrån alltid skapar optimala arbetsförhållanden. Jonas Arnberg bjöd därför in till samarbete för att gentemot politiker och andra beslutsfattare driva de frågor som är av gemensamt intresse för arbetsmarknadens parter.
Det är en både klok och nödvändig väg att gå. Handeln måste få förutsättningar, både skattemässiga och juridiska, för att klara det omställningstryck som den nu utsätts för. Utan samarbeten över traditionella gränser riskerar den omställning som den svenska modellen nu står inför att bli onödigt smärtsam.
GÖRAN CARSTORP