Rivstart för svensk dagligvaruhandel
Tillväxten för den svenska dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent i löpande priser under årets första kvartal, efter kalenderkorrigering 3,1 procent.
I en nordisk jämförelse gör det dagligvaruhandeln i Sverige till bäst i klassen: Norge redovisar en tillväxtökning på 2,2 procent, Finland på 0,8 procent och Danmark står stilla under kvartalet.
– Enligt konfidensindikatorn ser vi att handlarna ser relativt positivt på året och enligt HUI:s prognos kommer branschen landa på en tillväxt på 3,5 procent, säger Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.
Totalt var 84 900 personer sysselsatta inom dagligvaruhandeln under första kvartalet, varav nästan en tredjedel var unga mellan 15 och 24 år. Under kvartalet minskade sysselsättningen i dagligvaruhandeln med 5,6 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Sett över den senaste 12-månadersperioden har sysselsättningen i dagligvaruhandeln minskat med 1,7 procent.
Försäljningen på nätet ökade med 32 procent och prognosen för helåret är att livsmedelshandeln på nätet ökar med 38 procent och når en försäljning på närmare 6 miljarder kronor, vilket motsvarar 1,8 procent av dagligvaruhandelns försäljning.
HUI:s försäljningsprognos för helåret 2016 ligger på 3,5 procent i löpande
priser och 2,0 procent i volym. Hittills i år är utfallet högre än prognosen för helåret, men tuffa jämförelsemånader under andra halvan av året väntas dra ner utfallet.