23948sdkhjf

Lösplock går om matkassar på nätet

Försäljningen av livsmedel på nätet ökade med 32 procent under årets första kvartal och nu har lösplock gått om färdiga middagskassar.
Den svenska livsmedelskonsumtionen på nätet fortsätter att öka starkt, visar Post Nords E-handelsbarometer för första kvartalet 2016. E-handeln i Sverige ökar med totalt 15 procent – medan livsmedelssegmentet står för en ökning på 32 procent.

Prognosen för e-handelstillväxten i Sverige för helåret 2016 ligger på 16 procent.

En tydlig tendens i den senaste E-handelsbarometern är att konsumentens efterfrågan på leveransalternativ ökar, vilket skapar en tillväxtpotential för många e-handlare. Bland e-handelsaktörerna inom livsmedel finns redan leveranser samma dag, hos bland annat Mathem.se och Willys.

Tre av fyra konsumenter uppger att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras. 46 procent uppger att de fått välja hur varan ska levereras. Var femte e-handelskonsument har avstått köp som en konsekvens av att inte få välja leveransalternativ. De mest e-handlade varorna under den undersökta perioden var kläder och skor som utgjorde 30 procent, och mediaprodukter på samma nivå.

Av dem som har svarat att de har e-handlat tror hälften att det kommer att kunna gå att få sina varor levererade till en säker, låst varubox utanför den egna villan eller i entrén till sin fastighet inom fem år. 46 procent väntar sig att kunna få leveranser samma dag som ordern läggs och 15 procent tror på leveranser rakt in i det egna hemmet, även då in i det egna kylskåpet.

De branscher som hade den största tillväxten på nätet under årets första kvartal var bygghandeln på 36 procent, inredning/möbler med 35 procent samt barnartiklar/leksaker med 34 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068