23948sdkhjf

Lidl och Coop prisades på Retail Award

Lidl tog hem en dubbelseger på handelns stora gala Retail Award på måndagskvällen. Coop fick pris som årets hållbara butikskedja.
Lidl, som länge betraktats som en främmande fågel på den svenska dagligvarumarknaden, fick pris som Årets butikskedja motiveringen:

"Vinnaren av Årets Butikskedja har efter en resa funnit sin plats på den svenska detaljhandelsmarknaden. Med medvetna satsningar på sortiment, service och marknadsföring har man vunnit en allt större andel av de svenska konsumenternas hjärtan. Det gedigna hållbarhetsarbetet imponerar."

– Vi har väntat så länge på detta säger Katarina Rosenqvist som är hållbarhetschef på Lidl.

Även priset som Årets ledare togs hem av en medarbetare på Lidl Sverige. Det var företagets ekonomidirektör Martin Kauffner, som fick den prestigefyllda utmärkelsen.

Motiveringen lyder:

”På en kraftigt konkurrensutsatt marknad har hans ledarskap bidragit till företagets tillväxt och etablerade närvaro. Sannolikt hade inte företaget varit där det är i dag utan hans kontinuitet och enträgna arbete med värderingar . Genom learning by doing och genom att tillåta misstag utvecklas medarbetarna och har alla chanser att växa.

Coop tog hem utmärkelsen ”Årets hållbara burik/butikskedja. Motiveringen till valet av dem löd:

”Med en klart uttalad vilka och god förankring i såväl leverantörs- som butiksled har vinnaren legat i fronten för ett gediget hållbarhetsarbete. Förra året introducerades nya butiksformat med tydligt hållbarhetsfokus ch ett nytt steg att lösa matsvinnet togs genom försäljning av ”knasiga” grönsaker, Med Ekoeffekten visades praktiskt hur omlagt kosthåll till ekologiskt hos en vanlig familj får fysiskt, påtagliga effekter – inte bara som viral succé.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062