Ledare: "Hållbaraste matkassen"
Att rösta vart fjärde år räcker inte för de flesta av oss. Konsumentmakten kommer bara att öka i framtiden och därför blir det extra viktigt för dagligvarubranschens aktörer att prioritera hållbarhet. Men vilka hållbarhetskriterier som blir de viktigaste på sikt kan man bara spekulera kring.
Ingen behöver tvivla på att konsumenterna i dag förväntar sig att en dagligvaruhandlare ska ha ett tydligt hållbarhetsfokus i sitt arbete. Efter decennier av fokus på miljöfrågor, klimatfrågor, djurhänsyn och rättvisefrågor i det offentliga samtalet har alla klart för sig att de frågorna, i olika grad, handlar om mänsklighetens överlevnad på vår planet.
Ändå vågar jag gissa att medborgarnas – som i det här fallet är detsamma som kundernas – fokus på frågorna fortfarande är i sin linda. Sedan decennier har medborgarnas engagemang förflyttat sig från partipolitik och obligatoriska värderingar till sakfrågor och individuella förhållningssätt. Att rösta vart fjärde år räcker inte längre för de flesta av oss. Vi vill ge uttryck för våra värderingar och vår identitet i vardagen. Det gör vi inte minst genom vår konsumtion.
Det enda vi kan vara säkra på är att konsumentmakten – och hur den tar sig uttryck – kommer att växa i styrka framöver. Inget kan därför vara mer rätt av dagligvaruhandeln än att prioritera hållbarhetsfrågorna.
Nu är hållbarhet inte alls något enhetligt begrepp. Ekologiskt, lokalt producerat, svensktillverkat, graden av matsvinn, rättvisemärkt – allt detta sorterar förmodligen in under begreppet hållbart i konsumenternas tankevärld. Men det gäller att se upp. Flera av kriterierna står i motsatsställning till varandra.
Det är inte självklart att till exempel svinnet i mathanteringen blir mindre för att en vara är ekologiskt producerad. Eller att människor i fattiga länder tjänar på om vi bara köper lokalt producerade produkter. Eller att djuren får det bättre för att fler blir veganer.
Vilka hållbarhetskriterier som blir de viktigaste på sikt kan man bara spekulera kring. En framsynt handlare – och livsmedelskedja – måste ha ett genomtänkt eget perspektiv på de frågor som hänger ihop med hållbarhet för att inte bli tagen på sängen.
Av erfarenhet vet vi att enskilda händelser, med det mediefokus som följer, kan frigöra krafter som inte får överrumpla livsmedelshandeln. Konsumentkrav som bara någon månad tidigare betraktades som sekundära kan på kort tid plötsligt bli de allra viktigaste. Och då måste man kunna motivera sina val.
Den första frågan blir då. Vilka hållbarhetskrav är viktigast för dig?
Den andra frågan blir sedan: Är du beredd att låta det ställningstagandet bli ett grundkrav i din försäljning? Och välja bort alla varor som inte uppfyller din syn på hållbarhet? Om inte, måste du även kunna motivera det.
Det här är frågor som vi på Fri Köpenskap i samarbete med Movement Consulting – ett partnerägt konsultbolag specialiserat på affärsutveckling för aktörer inom dagligvarubranschen – kommer att rådbråka i ett frukostseminarium på Paradisets nyöppnade butik på Regeringsgatan i Stockholm den 9 juni.
Vi återkommer inom kort med program och andra detaljer. Är du intresserad av att delta är du välkommen att mejla oss på Fri Köpenskap redan nu för att säkerställa en plats.
Och du – glöm inte att gilla Fri Köpenskap på Facebook!
PS! Dagligvarukartan 2016, som följer med veckans Fri Köpenskap, visar att Ica stärkt sin ställning ytterligare. Gruppen har nu en marknadsandel på 50,7 % (+0,2%). Det är resultatet av ett långsiktigt strategiskt arbete som imponerar. Samtidigt måste vi fråga oss hur bra det är när en gruppering har så stor makt över en bransch. Vad får det för konsekvenser för utbudet? För priserna? Och när kommer rekylen – från samhället? Från konsumenterna? DS.