23948sdkhjf

Schlingmann blir vegohandlare

Han uppfann ”de nya moderaterna”. Står ”de nya veganerna” på tur? Per Schlingmann, tidigare chefsstrateg hos Moderaterna, har i alla fall bestämt sig för att bli vegohandlare. "Det är tveklöst så att det är trendigt att ha en vegansk livsstil och ta ett ekologiskt ansvar i dag", säger han.

Till att börja med: nej, Per Schlingmann är varken vegan eller vegetarian.


– Men jag märker själv hur jag över tiden äter mindre och mindre rött kött. Jag gör det av hälsoskäl, men antagligen också för att jag påverkas av den allmänna utvecklingen, säger han.


Så det är inte av ideologiska djurrättskäl han har gått in som delägare och rådgivare i Ecoliving, som säljer ekologiska och veganska mat- och skönhetsprodukter på nätet.


– Jag tror helt enkelt på idén och affärsmodellen väldigt mycket – att ha e-handel kopplat till prenumerationsbaserade e-tjänster. Och när man tittar på konsumtionsutveckling växer tveklöst mat, hälsa och upplevelser väldigt starkt. Jag tror att allt fler människor inte bara kommer ställa sig frågan vad maten smakar, utan också vad den gör med den egna kroppen.


Per Schlingmann har ofta beskrivits som hjärnan bakom varumärket ”Nya moderaterna”. Han skrattar till när jag frågar om han kommer lansera den nya veganen, på samma sätt som han lanserade de nya moderaterna.


– Haha. Nja, men jag tror att man kan fundera på ”den nya konsumenten”. Vi är på väg in i ett väldigt tudelat konsumtionsmönster. Å ena sidan har vi prispress och serieproduktion, å andra sidan har vi ekologiskt och ursprung. Ekonomiska resurser är visserligen en faktor i det här, men människors intresse spelar stor roll också. Du kan ha en relativt begränsad ekonomi, men välja att lägga en stor del på mat och upplevelser.


Det här tudelade konsumtionsmönstret blev tydligt för honom en dag när han stod i frysdisken på Ica i Sickla. Bredvid Icas egna hamburgare som kostade ”39 kronor för åtta stycken tror jag”, låg två Angusburgare för 89 kronor.


– Jag stod och tittade på de här hamburgarna och blev fascinerad av dagligvaruhandeln. Den är så otroligt långt framme i utvecklingen vad gäller konsumtion.


Per Schlingmann äger fem procent av Ecoliving. Han säger att han både ska bidra med sin kompetens i marknadsföring och kommunikation, men att han även gör det här ”för att lära”.


– Jag tror att vi är inne i en tid där det är de små nystartade bolagen som är snabba, adaptiva och flexibla. Jag tror också att e-handel som sådan kommer att växa. Just när det gäller mat, hälso- och skönhetsprodukter tror jag vi bara är i början av en strukturomvandling där vi kommer se andra typer av konsumtionsmönster.



Om Per Schlingmann



Aktuell: Har gått in som delägare i e-handelsbolaget Ecoliving. ”Det är ett startskott till att gå in i mer entreprenörinriktade verksamheter”.


Ålder: 45


Familj: Fru och två barn.


Bakgrund: Har jobbat som pressekreterare åt MUF-ordförande Fredrik Reinfeldt, varit pr-konsult, kommunikationschef, partisekreterare och chefstrateg inom Moderaterna. Nu skriver han böcker, föreläser och har lite konsultverksamhet.


Fritid: ”Jag tycker om att läsa och laga mat. Och sen är jag väldigt förtjust i Gotland, där spenderar jag mycket tid.”


Favoritmat: Skaldjur.


Vill äta middag med: ”Astrid Lindgren, jag kan inte sluta fascineras av henne. Hon lyckades skapa enormt fantasifulla historier i en tidsera med mycket begränsad tillgång till information. Det vore så otroligt intressant att få komma in i den hjärnan och se hur det gick till.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062