Axfood berättar om matens ursprung
Axfoods eget varumärke Garant får en ny hemsida där företaget berättar om matens ursprung.
Garant lanserar i dag en ny hemsida. Den har fokus på att berätta varifrån produkterna kommer, hur de odlats och producerats samt hur fisket och djurhållning sköts.
– Vi vill vara öppna med ursprung och hållbarhet, vilket är precis det våra konsumenter också värderar högst när de väljer sina matvaror i butik, säger Åsa Domeij , Axfoods hållbarhetschef i ett pressmeddelande.
TNS Sifo har, på uppdrag av Axfood, gjort en undersökning där vi frågat svenska folket vad de tycker är viktigast när de väljer en viss vara i sin matbutik och det ur ett hållbarhetsperspektiv. Av svaren att döma är det speciellt tre saker som sticker ut: att kemikalier och bekämpningsmedel undviks, en god djurvälfärd samt ursprungsland på förpackningarna.
– Vi lyssnar på våra konsumenter och budskapet från dem är tydligt. När vi nu gör om vår hemsida för matvarumärket Garant, som säljs på Hemköp, Willys och Tempo, vill vi inte bara beskriva hur produkterna ser ut och smakar, utan också vara öppna med varifrån de kommer och hur de är framtagna, säger Ulf Renée , marknadschef för EMV (egna märkesvaror) inom Axfood.
Axfood skriver att de drygt 1 200 produkterna från Garant som finns i dag (bland dem nära 240 ekologiska) och som alla går att läsa om på nya hemsidan är väl beskrivna. Inte bara utseende och smak, utan varifrån de kommer, är odlade, fiskade eller tillverkade och om de är ekologiskt odlade, MSC- eller KRAV-märkta eller annat avgörande som du som kund kan behöva veta.
I tre reportage kan konsumenterna läsa om hur skreifiske i Nordnorge går till, hur Garants italienska parmesan tillverkas och om arbetet på kakao-plantager i Dominikanska Republiken .
Dagmar Forne/Dagens Handel