23948sdkhjf

Stark ökning av digitalt lösplock

Försäljningen av livsmedel på nätet ökade med 32 procent under första kvartalet. Det är nästan lika mycket som under hela förra året, då e-handeln av livsmedel ökade med 40 procent.
Det framgår av Svensk Digital Handels kvartalsrapport D-food Index ,som tas fram i samarbete med HUI Research.

Trenden från 2015, då lösplocket gick om de färdiga middagslösningarna, har förstärkts. Nu ökar lösplock med 43 procent mot samma period förra året, vilket är dubbelt så mycket som middagslösningarna, som ökade 21 procent.

Livsmedelsförsäljningen på nätet omsatte 2015 4,1 miljarder kronor. Prognosen för 2016 är att den kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor, vilket skulle vara en ökning med 39 procent.

- Sverige ligger fortfarande efter de ledande nationerna inom digital livsmedelshandel. Det finns därför en stor potential för fortsatt tillväxt, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

En av fyra kunder uppger att de tänker öka sin matkonsumtion på nätet, i år enligt rapporten.

- Det är alltjämt fraktkostnaden som betraktas som den största nackdelen med att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall. Samtidigt har livsmedelsbranschen varit bland de mest drivande för förbättrade fraktlösningar. Det är inte i många andra branscher som aktörerna erbjuder leverans på kvällar, helger och ibland samma dag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.562