23948sdkhjf

"Sälgjord pärasallad" gick hem

Kommer vi att få se dialektala ord och uttryck få en renässans i matvarubutikernas marknadsföring framöver?
Det är fullt möjligt, sedan Ica-handlaren Paul Larsson i Lönsboda med framgång testade att använda göingsk dialekt i sina annonser.

Pommes frites fick heta”stoltapäror”, hemgjord potatissallad ”sälgjord pärasallad” och marinerade kotletter ”klåinta kotletter” - gamla göingska uttryck som Paul Larssons kunder var väl förtrogna med och som de uppskattade att möta i butikens kommunikation.

Idén fick Paul Larsson när en kund kom in i butiken och frågade efter för honom obegripliga ”klåinta kotletter”.

Men nyanserna är viktiga när man använder dialektala ord och uttryck. Därför tog Paul Larsson hjälp av lokala språkexperter i den snapphanebygd där han verkar, eftersom han själv är från Hässleholm.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062