Scandi Standard ökade i Norge
Det svenska kycklingföretaget Scandi Standard ökade omsättningen mest i Norge under årets första kvartal.
Rörelseresultatet minskade något till 67,2 miljoner kronor (67,6). Justerat för engångsposter var utvecklingen något bättre. Då ökade rörelseresultatet till 68,3 miljoner kronor (67,6).
I Sverige ökade nettoomsättningen med 6 procent, medan den minskade lika mycket i Danmark. Den norska verksamheten noterar en kraftig omsättningsökning på 32 procent, tack vare en återhämtning av marknaden och nya kundkontrakt, enligt bolagets kvartalsrapport i dag.
– Den svenska verksamheten visade en fortsatt positiv trend i både nettoomsättning och justerat rörelseresultat och marginalen förbättrades. Detta uppnåddes genom produktinnovation, en förbättrad produktmix och effektiviseringar i produktionen. Försäljningen av våra nyintroducerade produkter utvecklades väl, inklusive de ätklara Minutkyckling-produkterna som produceras i den nya förädlingsdelen i Valla. Vi lanserade också det första kycklingbaconet på den nordiska marknaden, säger vd:n Leif Bergvall Hansen i en rapportkommentar.
– Mot bakgrund av att förvärvet av Lagerbergs i Sverige inte fullföljdes och behovet av ytterligare kapacitet för att möta efterfrågan på den svenska marknaden, har vi tecknat ett långsiktigt hyreskontrakt avseende en industrifastighet nära Kristianstad i södra Sverige. Vi utvärderar nu att investera i denna fastighet för att i ett första steg uppnå en kapacitet på 20 miljoner kycklingar på årsbasis, säger han vidare.