Viktigare att maten är svensk än vad den kostar
Att maten är svensk tycker svenska konsumenter är viktigt. Var sällanköpsvaror kommer ifrån spelar däremot inte lika stor roll. Det visar en rapport som Nielsen tagit fram.
Och viktigast av allt är att färskvaror är lokalt producerade. Att mjölken ska vara svensk tycker sju av tio svenskar, och nästan lika många, sex av tio, tycker att köttet ska komma från Sverige. Vad gäller tvål och skor var konsumenterna däremot inte lika kinkiga. Där tyckte drygt hälften att ursprunget inte var viktigt.
Att de här varorna är svenska tycker konsumenterna är viktigast:
Mjölk 69 %
Kött 62 %
Grönsaker 55 %
Frukt 48 %
Yogurt 47 %
... men de här varornas ursprung tycker svenskarna inte är viktiga:
Kläder och skor 54 %
Tvål 54 %
Shampoo 53 %
Tandkräm 52 %
Allrengöring 50 %
Källa: Nielsen