Ica minskar utsläppen – och ökar den hållbara försäljningen
Icas utsläpp av växthusgaser minskar, och företagets försäljning av ekologiska, etiska och miljömärkta varor ökar. Det visar Icas hållbarhetsrapport för första kvartalet 2016.
– För att vi ska kunna ta steget in i framtiden och fortsätta vara ett livskraftigt företag krävs en hållbar och ansvarstagande verksamhet. Ica har funnits i snart 100 år och vi tänker finnas i minst 100 år till. För oss finns bara en väg framåt – den hållbara vägen. Vårt nya klimatmål är utmanande men vi är fast beslutna om att klara det, skriver Per Strömberg, vd för Icagruppen, i en rapportkommentar.
Icas största klimatpåverkan finns i dag inom lager, kontor, butik och apotek, skriver Per Strömberg vidare. Förbättringar ska göras vad gäller energiförsörjning, till exempel genom att öka användningen av förnybar el, och i större utsträckning använda köldmedier med lägre klimatpåverkan. Dessutom ska mer drivmedel i Icas godstransporter vara förnybara.
Icas kunder drar också sitt strå till stacken. Försäljningen av ekologiska, miljömärkta och etiska varor ökade med 18 procent under perioden april 2015 till mars 2016 jämfört med motsvarande period föregående år. Andelen av dessa produkter är nu 10,4 procent. Om man bara tittar på den ekologiska försäljningen ökade den med 29 procent under kvartalet, jämfört med motsvarande period förra året.
– Det är mycket glädjande att den hållbara försäljningen fortsätter att utvecklas. Vi breddar hela tiden vårt eget sortiment. Många butiker har också aktivt lyft fram det här sortimenten och tagit in lokalproducerade ekologiska varor i sitt sortiment vilket är positivt, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige, i ett pressmeddelande.