23948sdkhjf

För mycket valfrihet!

Så många val, så lite tid. Vi förväntas välja allt från pensionssparande och elleverantör till fredagsfilm och chipsmärke. Men det finns en motrörelse.  – Det tar tid och energi att hitta nya produkter och göra val. Det är skönt när någon har gjort jobbet åt en, säger Anna Dagälv på matprenumerationstjänsten Smakbox.

Te eller kaffe? Kött eller vegetariskt till lunch? Rapport eller Game of Thrones? Varje dag tvingas vi göra en ohygglig massa val, i både stort och smått. Inte konstigt att hjärnan blir trött. Många menar till och med att valfriheten gör oss både mer deprimerade och otillfredsställda. Kanske är det därför som prenumerationstjänster som väljer åt oss blir allt mer poppis. I dag kan du prenumerera på allt från hundleksaker och smink, till kläder – och så klart mat.


– Jag tror att folk gillar att få hem produkter på ett enkelt sätt. Någon har valt ut sakerna åt en, man behöver inte anstränga sig. Sen ska man inte underskatta överraskningsmomentet heller – man vet ju inte vad som är i lådan, säger Anna Dagälv.



Tillsammans med Per Ingman har hon startat tjänsten Smakbox, där alla produktval lämnas i händerna på någon annan än beställaren. En box dimper ner varannan månad, och innehåller, ja, lite allt möjligt nytt och ätbart helt enkelt. Första boxen som släpptes i mars gjorde succé och sålde snabbt slut. Antalet prenumeranter har redan passerat 1000-strecket, och i sommar räknar Per och Anna med att ha uppemot 4 000 kunder.



– Det gick otroligt mycket bättre än vi förväntat oss, säger Per Ingman.


Både han och Anna har sin bakgrund i livsmedelsbranschen. Anna kommer närmast från Ica-koncernen, där hon bland annat jobbat med CMR-frågor, och Per kommer från livsmedelsleverantörsledet.


– Min karriär har handlat mycket om att lansera nyheter och få ut dem i butik. Det är jättesvårt. Det här är ett smidigare sätt: att paketera ihop nya smaker och produkter som inte riktigt fått chansen, och skicka hem dem till kunden genom en prenumeration.


Kunden behöver helt enkelt hjälp att hitta nyheterna i butik, och tar gladeligen emot en hjälpande hand, menar Anna och Per.


– Även en kund som letar efter nyheter i butik har svårt att sålla i alla budskap och skyltar. Det är inte så lätt att hitta nyheter ens om man verkligen vill, säger Anna Dagälv.


Smakbox kunder finns utspridda över hela landet, och de flesta kunderna har familj. Den absoluta majoriteten är kvinnor, och de flesta av kunderna är mellan 25 och 50 år.


– Om man tittar på nätfenomenet inom mat så har det varit mycket matkassar hittills. Men de har egentligen bara funnits i storstäderna. Så det är jättekul att vi finns i hela landet, säger Per, och Anna inflikar:


– Den här boxtrenden är verkligen någonting som är på gång och utvecklas i Sverige. Vi tycker att det är kul att vara tidigt ute, inom mat finns det ju inte särskilt många såna här boxar. Jag tror det börjar bli populärt för att folk är trötta på att göra så mycket val. Det är väldigt skönt att någon annan har paketerat någonting fint åt en. Jag tror att det är något som många tycker är väldigt angenämt, en vardagslyx, säger Anna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078