Fortsatt tungt för Rootfruit Scandinavia
Chipstillverkaren Rootfruit Scandinavia ökade försäljningen med 13 procent under första kvartalet, men har långt till svarta siffror.
Rörelseresultatet försämrades till -722 000 kronor (-81 000). Bruttovinsten för kvartalet ligger dock stilla på 3,9 miljoner kronor.
Bakom det försämrade resultatet ligger investeringar och centralt bokade kampanjer, enligt bolagets kvartalsrapport i dag.
Styrelsen för Rootfruit upprepar tidigare lämnad prognos och har som målsättning att resultatet före skatt ska bli positivit under året.
– Vi är ändå inte nöjda med 13 procents tillväxt. Vårt årsmål är att växa minst 25 procent. Vi ser några goda försäljningsmånader framöver med stora idrottsevenemang (OS/EM i fotboll) och vi har ett starkt produktprogram som kommer att lanseras i höst. Vår satsning mot servicehandeln avspeglar sig ännu inte riktigt i vår försäljning, säger vd:n Hans Jacobsson i rapportkommentaren.