Coop får nya lammproducenter
Producentgruppen Lamm i Värmland blir nya leverantörer av svenskt lammkött under varumärket Coop. Ett avtal har nu tecknats med HK Scan, som är Coops huvudpartner för kött under det egna varumärket.
I dag är bara cirka 30 procent av den svenska lammkonsumtionen svenskproducerad. Coop ser en ökad efterfrågan på svenskt lammkött.
– Vi är jätteglada över samarbetet. Även om lammkonsumtionen är liten i relation till annat kött så ser vi en stigande trend. Och framförallt ser vi en stark efterfrågan på svenskt lammkött, där vi idag periodvis har svårt att möta kundernas önskemål, säger Majsan Pense, kategorichef för kött på Coop Sverige, i ett pressmeddelande.
Producentgruppen har sedan tidigare en nära relation till Coop då de varit leverantörer till Konsum Värmland/Värmlandschark som varit mycket aktiva i att bygga upp producentgruppen. Nu tas nästa steg med Coop Sverige där lammproducenterna kan få avsättning för en ännu större del av sin produktion.