Starka siffror från Orkla
Industrikoncernen Orkla redovisar en stark kvartalsrapport i linje med marknadens förväntningar.
Rörelseresultatet, ebit, ökade till 817 miljoner kronor (725), enligt dagens kvartalsrsapport.
För varumärkesdivisionen, Orkla Brands, ökade omsättningen till 8 362 miljoner kronor (7220) och rörelseresultatet till 860 miljoner kronor (769). Orkla Foods ökade sin omsättning till 3 418 miljoner kronor (3 045) och sitt rörelseresultat till 377 miljoner kronor (322). Orkla Confectionery & Snacks ökade omsättningen till 1 457 miljoner kronor (1 199) och rörelseresultatet till 177 miljoner kronor (159). Även Orkla Food Ingredients ökade sin omsättning tilll 1 873 miljoner kronor (1 680), medan rörelseresultatet endast ökade marginellt till 59 miljoner kronor (58).
– För åttonde kvartalet i rad har vi lyckats uppnå en organisk försäljningstillväxt på marknader som kännetecknas av en stark internationell konkurrens. Vi har genomfört flera framgångsrika nya produktlanseringar, och vi ser även effekten av många interna förbättringsprojekt. Under kvartalet gjordes flera viktiga förvärv som stärker vår verksamhet framåt, säger Orklas vd och koncernchef Peter A. Ruzicka i en rapportkommentar.