Att köa i mataffären – det värsta vi vet
Bilden av svenskarna som det köande folket är på väg att spricka. Egentligen är köer bland det värsta vi vet. Och värst av allt är köer i mataffärer.
Mer än varannan svensk har upplevt stresskänslor som förhöjd puls, irritation eller panikkänslor i långa köer. Hela 90 procent av oss har struntat i att köpa en vara på grund av långa köer. Det gäller i något högre grad kvinnor än män. Så många som 67 procent av de som svarade har rent av lämnat en butik enbart på grund av köerna.
De platser vi stör oss mest på köer enligt undersökningen är mataffärer (26 procent), snabbmatställen (17 procent), klädbutiker (11 procent), närbutiker (8 procent), butiker inom skönhet, hälsa och inredning (6 procent), barer (4 procent) och Systembolaget (2 procent). Vi har alltså betydligt större tålamod på Systembolaget än i livsmedelsbutiken.
Var sjunde svensk har också visat missnöje eller stress över köerna genom medvetna ljud och kroppsspråk. Män är mer utåtriktade med sin köfrustration och sju procent av männen har talat om sitt missnöje för butikspersonal medan nästan lika många, sex procent, talat illa om butiken eller personalen med andra kunder.
- Köer kan få ett högt pris om kunderna lämnar butiken i ilska och frustration, men också ifall den negativa upplevelsen går ut över butikspersonal som gör sitt bästa för att minska kön, säger Christina Lind, Sverigechef för Visa Europe.
Hon kommer strax fram till varför företaget beställt Sifo-undersökningen:
– Kontaktlösa betalningar underlättar för både handlare och konsumenter som snart kan blippa sitt kort för snabbare service och kortare väntetider, fortsätter hon.
Undersökningen genomfördes under februari. 1 239 deltagare svarade på frågorna i en riksrepresentativ webbpanel.