23948sdkhjf

Singelkväll på Ica: ”Vi konkurrerar ut Tinder”

En singelkväll på Ica Supermarket Kupolen i Borlänge har vält internet. I går flaggade butiken för kärlekskvällen på sin Facebooksida, och i dag är inlägget var uppe i 1, 4 miljoner visningar. "Helt galet. Inlägget spreds över hela världen", säger handlaren Johan Wester.
De är rutinerade kärleksspridare, Ica Supermarket Kupolen i Borlänge. I ungefär åtta år har de anordnat singelkvällar för sina kunder i butiken. Handlaren Johan Wester tror att de hunnit med mellan 25 och 30 såna kvällar än så länge.

– Vi konkurrerar ut Tinder, haha, säger Johan Wester.

Och igår var det dags igen. Personalen satte på sig aftonklänningar, kostym och smoking. Det bjöds på kladdkakesnittar och hjärtformade chips. Råvarorna till en specialkomponerad middag med tillhörande recept fanns att köpa, så att den som fick napp smidigt kunde svänga ihop en middag hemma. Och så var det specialpris på tandborstar och tandkräm – ja ni förstår ju själva varför.

Innan hade en skylt satts upp där reglerna förklarades: Röd korg var lika med ”hands off”, grön korg betydde att ”allt kan hända”. Kärlekskranka kunder kunde helt enkelt med lite tur få med sig ”mer än mat hem”.

Flera hundra singlar dök upp

Och rekordmånga singlar redo för mingel med en grön korg i högsta hugg dök upp.

– Det gick fantastiskt bra. Jag kan tänka mig att mellan 300 och 400 hade en grön korg under kvällen. Det var en fantastiskt bra stämning, många skrattade och pratade med varandra. När man förstår att vi har singelkväll är det många som tar en grön korg och tar ett varv runt butiken. Det blir lite mer legitimt att prata med varandra då.

Och eftersom ”kärlek är magi” fanns det även en magiker i butiken.
– Han stod och trollade och fick folk att stanna upp. Han körde trick som att man ska lägga handen på varandra – så man är tvungen att röra vid varandra.

Även om det brukar komma mycket folk till Ica Supermarket Kupolens singelkvällar var det mer än vanligt i går. Kanske beror det på det enorma genomslag som butikens Facebookinlägg om kvällen fick.
– Nu har över 1, 4 miljoner sett inlägget. Det är helt galet mycket. Om det bara skulle vara i Sverige så hade typ 20 procent av befolkningen sett det här. Men jag har sett kommentarer på holländska och engelska, så det har spridit sig över världen. Redan i går kväll hade en halv miljon sett det.

Vad gäller försäljningen skiljer den sig inte så mycket mellan en singelkväll och en vanlig kväll, säger Johan Wester.
– Kanske att man säljer lite mer rosor i och för sig.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078