Atria ligger still – siktar på Sverige
Det finländska köttföretaget Atria rapporterar stabilt och siktar på den svenska kycklingmarknaden.
Rörelseresultatet, ebit, ökade till 1,6 miljoner euro (0,7).
För den skandinaviska rörelsen minskade omsättningen till 75,7 miljoner euro (85,2), och rörelseresultatet till 0,7 miljoner euro (1,9).
Den 1 april godkände det svenska konkurrensverket Atrias köp av den svenska kycklinguppfödaren Lagerbergs. Något som vd:n Juha Gröhn tar upp i sin rapportkommentar:
– I Sverige har priserna på köttråvara varit hög eftersom kunder och konsumenter föredrar svenskt kött. Vi har inte kunnat växla ut denna kostnad helt i försäljningspriserna för köttprodukter. Genom att förvärva Lagerbergs kommer Atria att kunna komma in på svenska kycklingmarknaden och vi siktar på att växa snabbare än marknaden som helhet de kommande åren. Detta kommer att kräva
investeringar i Lagerbergs varumärke, utveckling av produktportföljen och den industriella verksamheten, säger han.