23948sdkhjf

”Jag har inte tvivlat en sekund”

Närmare 50-strecket sadlade han om och blev en digital entreprenör. Ulf Mazurs app Matpriskollen får många som nobbar reklamerbjudanden i brevlådan att få upp ögonen för butikernas kampanjer på ett modernare sätt.

Bra idéer börjar ofta i det lilla. Som att någons fru vägrar sätta upp en nej tack till reklam-skylt på brevlådan, med argumentet: ”Vi kan ju missa ett erbjudande”. Precis så startade resan för Matpriskollen för sex år sedan. Håkan Fagerberg, för detta vd på Falcon, ringde till vännen Ulf Mazur för att lufta problemet.


– Han sa: ”Vi måste ju kunna lösa det här. Det måste vara möjligt att få erbjudanden digitalt och inte bara via pappersreklam”, berättar Ulf Mazur, vd och grundare till Matpriskollen.


En hypotes började växa fram: folk vill ha erbjudanden från sina lokala affärer, men de vill inte längre ha dem som direktreklam i brevlådan. De vill ha dem på ett modernare sätt.


– Och allt det där är sex år sedan nu. Håkan dog tyvärr för två och ett halvt år sedan. Vi satsade allt vi hade på att förverkliga vår idé, och jag har inte tvivlat en sekund på det här.


”Det här” är alltså Matpriskollen, som via en app och en hemsida samlar alla Sveriges butikers kampanjerbjudanden. På så vis kan konsumenten bevaka extrapris på valda varor i sina favoritbutiker, söka och jämföra erbjudanden och skapa inköpslistor med olika smarta funktioner. Enligt Ulf Mazur väljer 43 procent av användarna butik utifrån vilka bevakningsträffar de får.


– Då behöver de inte springa runt planlöst, utan vet var de hittar det bästa klippet på intressanta varor.


Ulf Mazur har en lång karriär inom handeln bakom sig. Han har bland annat jobbat på Unilever och Falcon, som försäljningsdirektör på Carlsberg – och dessutom gjort en avstickare som vd på 2E Group, underhållningsföretaget som buskis-duon Stefan och Krister skapade.


– Att bli digital entreprenör vid 50 plus är kanske inte det man tänkte sig. Men jag har alltid velat köra eget och det är jättekul!


Apputvecklares stora gissel brukar vara det faktum att majoriteten av alla appar som laddas ner aldrig öppnas, eller bara används någon enstaka gång. Så verkar inte vara fallet för Matpriskollen. Enligt Ulf Mazur har tjänsten runt 100 000 regelbundna användare i dag, 90 000 i appen och runt 10-15 000 på hemsidan.


– Nu för tiden har ju alla kedjorna appar, men de har ju bara sina egna erbjudanden. Vi har alla! Vi sitter alltså och skriver av alla reklamblad, från Sveriges alla 3 100 butiker. Vi hade rekord nu under påskveckan, då var det 237 000 erbjudanden. Det är ett jäkla jobb. Att ingen orkat göra det innan, haha, det är ju helt galet.


I dag är Matpriskollen en så pass stark aktör att många kedjor och butiker hjälper till och skickar in sina erbjudanden för att synas.


– De allra flesta av våra användare går in på måndagen och kikar på vad deras favoritbutiker har för erbjudanden. Det är då flygbladen kommer, men våra användare har ju ett ”Nej tack” på brevlådan. Därför har smarta handlare säkrat upp att deras erbjudanden alltid syns i appen. Annars missar de kunder.


Om Ulf Mazur


Aktuell: Grundare av Matpriskollen.


Ålder: 54


Familj: Fru och tre vuxna barn.


Bakgrund: Är utbildad civilekonom. Läste på Handelshögskolan i Stockholm.


Fritid: ”Jag jobbar i princip alltid, är nästan uppkopplad dygnet runt. Jag är lite udda, har aldrig tyckt att jobb är jobbigt. Men annars blir det en del golf och umgås med familjen.”


Favoritmat: ”Oxfilé till extrapris.”


Vill äta middag med: ”Barack Obama. Jag tror att han gör det han gör bra, men han får inte så mycket kredd. Jag skulle vilja prata om hur han orkar köra på.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125