E-handeln med mat förstärker branschglidningen
Mathandelns på nätet fördubblas nu vartannat år. Det är framför allt unga urbana barnfamiljer med goda inkomster som driver utvecklingen.
Jämfört med annan detaljhandel på internet är den digitala handeln med livsmedel relativt liten, 4,1 miljarder kronor av 283,2 miljarder 2015, eller 1,4 procent. Nu ökar det dock med stora tal. Medan den totala livsmedelsförsäljningen ökade med fyra procent förra året, ökade e-handeln med mat med hela 39 procent.
Så kommer det fortsätta även 2016, enligt HUI:s beräkningar. I år väntas e-handeln med mat öka med 38 procent.
E-handeln med mat har haft en trögare start än annan e-handel. En orsak till det är den så kallade känn- och klämfaktorna: att många konsumenter har velat se och känna på varorna innan de handlar samt vanan att handla livsmedel i butik. Det motståndet är dock kraftigt åldersdominerat och betydligt lägre hos unga konsumenter.
De konsumenter som har e-handlat mat är dessutom generellt nöjda med kvalitén på de varor som levererats och rekommenderar gärna andra att också beställa hem mat genom e-handel.
Nytt för 2015 är också att andelen lösplock i e-handelsförsäljningen av mat gick om matkassarna. Tidigare år har det varit just den färdiga middagslösningarna som har drivit på utvecklingen.
Med e-handeln förstärks också den branschglidningen inom dagligvaruhandeln. 28 procent av e-handeln av mat är vad som definieras som branschglidande försäljning, i det här fallet försäljning som sker via exempelvis apotek, hälsokostbutiker och specialvarubutiker.
Rapporten bedömer att vi kommer att få se fler nya aktörer inom e-handeln framöver, samtidigt som de stora kedjorna vidarutvecklar sina så kallade omnikoncept för att främja kundernas lojalitet.
En utmaning för e-handelns aktörer är samtidigt att få verksamheten lönsam, särskilt utanför storstäderna. Den transparenta prissättningen gör det tufft att konkurrera med pris nödvändigt att arbeta mycket kostnadseffektivt. Men för att göra det krävs stora investeringar i laget och logistik utvecklade just för e-handeln.
Lönsamhetsmässigt är det därför fortfarande de fysiska butikerna som klarar sig bäst, medan e-handeln har en bra bit kvar, konstaterar HUI:s rapport.